Duga Hampa

16 Komen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

i

Ular tedung jangan dipermudah,
Biasanya dapat membawa maut,
Jika tidak maut merana juga;
Berhujan panas aku tak endah,
Keris lembing aku tak takut,
Kehendak hati kuturut juga. Lagi

take five

11 Komen

Balik jap

 

balik Muo seketike.

Bulan ni belum pernah pekene

makan bersama keluarga tercinte.

dah macam orang gile.

hari ni balik esok dah balik sini semule.

ini semua gare-gare

nak balik beraya dengan kerete.

moga selamat hendaknye…

 

Lord of Ramadan

11 Komen

 

nikmat Ramadan masih mampu dikecap
tiada kata mampu diucap
lagu ni sedap
sirap…
pun sedap
makan lahap
haphaphaphap…
perut makin mantap
taptaptaptap…

 

-Q-

Fiksyen Semata

2 Komen

ddddddddddddddddddddbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

.

Qdetactive

mempersembahkan kategori baru

.

FIKSYEN

.

agar kau tak tertipu lagi

Mwuahahaha…….

.

ddddddddddddddddddddbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

Pilihan dihati

39 Komen

<<<<<<<<<<^^^^^^^^^^>>>>>>>>>>

Aku :     Pssst…kau rasa mana satu pilihan di hati, si A atau si B?

Kau :     Aku pun tak pastilah, tapi bagi aku, aku pilih si A.

Aku :     Kau biar betul. kau pasti ke tu pilihan yang terbaik?

Kau :     Suka hati kaulah nak pilih yang mana…

Aku :     Ok…Ok…nak emo pulak kat sini. Kalau kah dah cakap semacam itu aku ikut jelah.

Aku :     yang penting jawapan tu betul.

Dia :     Kalau begitu saya pilih kamu berdua untuk keluar dari dewan ni…

.

*dialog di atas berlangsung ketika ujian sedang berlangsung.

Amaran, jangan sesekali meniru!!

TamaT

<<<<<^^^^^>>>>>

hampir tamat harap bersabar

16 Komen

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tiada Hari Tanpa Masalah

Bulan Tersibuk Hampir Tamat

Harap Bersabar

Sekian Terima Kasih

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Apabila Perempuan Bergosip: Satu penjelasan

20 Komen

“”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

Assalamualaikum

penjelasan untuk perkara di bawah.

mungkin mereka sedang berbincang bagaimana untuk merancang keluarga.

(tapi diorang belum kahwin)?

mungkin jugak diorang sedang merancang

penggiliran jantina apabila sudah berkeluarga kelak.

(mungkin ke?)

hahaha… ni bukan penjelasan, ni kutuk namanya.

yang aku tau amalkan surah-surah ni:

a) Surah An-nisa

b) Surah Yusuff

c) Surah Maryam

tu je.

mungkin korang tau ape yang sepatutnye yang perlu. hahaha…

jadi tolonglah aku buat penjelasan.

Q = a-z

18 Komen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Baru je hari tu aku telah mencipta satu tag yang bertajuk ‘saya A-Z’, tak sampai sehari aku telah di tag kembali tag yang aku cipta itu. kepada cik Ixora terima kasih kerana berani men’tag’ tuan punya tag. hahaha…

Q = A-Z

A – Assalamualaikum pembuka bicara…

B – Buzzybug minat mamat Filipina. Ha…ha…ha…

C – Cikf paksa saya buat tag ni dulu sebelum dia tapi akhirnya dia buat dulu. Hahaha…

D – Dah nak buat macam mana dia siap dulu. Hahaha…

E – Entah kenapa sejak dua menjak ni hidup kurang terurus dan serabai menyapa jiwa

F – Fikir banyak tentang kerja, amanah dan belajar kot…

G – Gaya, Mutu, Keunggulan…

H – Hidup perlu diteruskan walaupun banyak halangan yang melanda.

I – Indahnya hidup ini kalau semuanya mengikut ape yang kita rancang.

J – Juliana baru add saya dalam fs

K – Kuey Tiaw Goreng adalah makanan kesukaan aku.

L – Lalu Lolita cossete atau nama sebenarnya ‘Lydia si pembunuh lipas’ pun tak kisah kalau dah ada Kuey Tiaw Goreng.

M – Mengadap komputer adalah rutin harian yang tidak boleh dipisahkan. Same penting dengan makan.

N – Nak pergi bercuti kat pulau yang cantik, nak lepaskan tekanan. Sape nak ikut…

O – Orang yang telah tag balik tuan punya tag adalah ixora

P – Paling tak suke perempuan yang mulut celaka sebab ape yang keluar kat mulut melambangkan peribadi. Betul tak?

Q – Q adalah awalan nama bagi manusia yang hebat di atas muka bumi ini. Ha…ha…ha…

R – Redapples juga bercadang untuk tukar nama kepada Q untuk jadi hebat. Hehehe…

S – Simpanan aku makin kering. Help, give me some job!!

T – Tongkang Bocor adalah rakan sebilik dengan Redapples.

U – Ucapan beribu terima kasih kepada yang sokong blog Q, Q dan Q selama ini. Harap kita dapat terus berkongsi pendapat. Nice to know U all. Yang jadik ghost reader tu joinla sekali berdiskusi, rapatkan ukhwah.

V – Villain is out there, that’s why im called to be superhero. Ngaaa……

W – Why??? Don’t believe aa…

X – Xora tidak akan dikenali jika tiada abjad i di hadapannya. Hahaha…

Y – Yang ini merupakan abjad yang kedua akhir jadik nak letak Yap Ah Loy jelah. Hahaha…

Z – Zamat zuga zag zi, zusah zila zak zembuatnya. Zapi zakpe, zkukan zebat. Zazaza…

disebabkan tag ni sebenarnya milik Q jadi taknak tag orang. nanti kene tag balik. hehehe…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

12 aku yang 5??

21 Komen

aku di tag (lagi) oleh cikf yaaaaaaaaaaang baaaaaaaaaaiiiiiiiik haaaatiiii. xpe2. nak kene beliau ni. hahaha…

tapi disebabkan Q ni seorang yang amat menitikberatkan janji maka kiranya terpaksa juga aku menunaikannya. mempersembahkan  12 aku yang 5.

 

1) Senaraikan 5 hadiah/benda yang anda inginkan.

1) Apa-apa hadiah yang disampaikan sendiri dari tangan sendiri empunya diri sendiri dengan ikhlas hati sendiri.

2) henpon baru atau PDA

3) Kereta

4) Rumah

5) laptop

 

2) Alasan terhadap perkara tersebut :

1) Korang semua musti tau nikmatnye bile dapat hadiah secara langsung lagi-lagi time besday. Shukenye.

2) Help me, enpon aku dah mule bengong. Bagi idea nak tukar enpon ape?

3) kaki dah penat pergi balik fakulti.(hehehe alasan je tu)

4) Aku nak hadiahkan pulak kat mak dan ayah aku. (How touch~)

5) Skrang ni aku tengah pakai desktop, kalau ade bende alah ni senang sikit aku nak buat pegi praktikal mengajar nanti.

 

-Tapi aku tau semua hadiah ni takkan dating bergolek, korang semua lokek. Hahahaha…

 

3) 5 impresi terhadap orang yang diminati :

1) Senyuman yang menyejukkan (hmm…)

2) Jujur tak kira bencana

3) semua yang mahmudah

4) semua yang bukan mazmumah

5) semua yang korang suka aku suka. Hahaha

 

4) 5 ciptaan paling disukai

 

1) Alam (wah, rindunye nak masuk hutan)

2) Ubat-ubatan.(lagi-lagi mase sakit, korang semua mesti bersyukur kalau ada bende ni)

3) Binatang. (lagi-lagi yang berbulu dan comel. hahaha)

4) keluarga dan rakan

5) Wanita. (korang jangan pikir macam-macam)

 

5) 5 perkara yang dibenci :

1) Komputer rosak. Lagi-lagi waktu peak nak kene siapkan tugasan. Benci!!benci,!!benci…!!!

2) Perempuan yang suka mencarut dan mulut celupar (please jauh dari aku 2 marhalah)

3) Kaki ampu,

4) Sakit (semua sekali termasuk sakit hati)

5) Orang yang tak buat kerja.(mengular)

 

6) Kali pertama duduk berjauhan dari keluarga :

Mase kecik-kecik selalu dipos ke kampong masa cuti sekolah (cucu kesayangan).

Tingkatan lima dipos ke Kulai, Johor untuk belajar kat sekolah yang kaunselornya makcik aku sendiri. Tak tahan beb telinga hari-hari kene motibasi. Hahaha…

7) Tempat yang ingin kamu lawati :

1) Mekah. Aku nak pegi aji satu keluarga. Insyallah~

2) Semua pulau yang ada di atas muka bumi.

3) Kilang duit. Aku kurang duit. Hua….

4)  negara-negara 4 musim.

5)  semua tempat yang dilabelkan sebagai tempat yang ajaib di dunia.

 

 

8) 5 perkataan yang selalu kamu sebut :

1) “jadah btul” @ “jadahnyekauni” – kalau kengkawan mengarut atau mencarut tak tentu hala.

2) “Istighfar” – kalau kengkawan aku buat hal yang tak rasional dek akal.

3) “lululu..”(gaya orang red Indian) – kalau aku pulak yang mengarut, dan tak rasional dek akal.

4) “wei” – kalau nak panggil

5) “yo bro” – hanya orang tertentu je yang bleh dapat pangkat ni. Hehehe…

9 )Kalau ada duit yang banyak…

1) membeli kilang buat duit. Hahaha…aku kurang duit, takkan nak buat macam mahsyar plak. Hahaha…

2) membuat pelaburan yg menguntungkan utk mase depan yg lebih baik

3) bawak satu keturunan pergi umrah, sekali dengan haji. Hah, nak ngaku sedare latu…

4) beli bom dengan kadar yang sangat banyak. Nak letupkan mulut orang yang jadikkan dunia huru-hara sekarang ni. Bosan aku~

5) kalo ade duit yg saaangat byk, aku beli semua duit di dunia ini dan gunapakai balik matawang siput gerus. Hahaha. Kembali ke alami. Nga…

10) Jika kamu tidak belajar / bekerja dalam bidang sekarang, mungkin kamu….

1) Tengah tido, atau

2) Tengah carik keja, atau

3) Tengah jalan-jalan cari makan, atau

4) Seorang bisnesman yang Berjaya, atau

5) Seorang guru bahasa yang soleh dan tawwaduk, yang mengajar anak muridnya mengenali dunia dengan hanya mengajar tulis-baca. Insyallah~

11) Lagu yang kamu selalu dengar tanpa rasa muak :

1) Selawat ke atas junjungan.

2) Mantera Membara by Malique dan M. Nasir. Lirik beliau menusuk jiwa beb. Aku buat ringtone enpon aku.

3) Munajat Cinta by The Rock, lagu khas buat aku yang keseorangan~

4) Lagu-lagu Japanese. Walaupun tak paham tapi irama lagu diorang buat semangat aku naik. (tips: mase nak pekse, kalau nak study sambil dengar lagu bukakla lagu cine ke, india ke, jepun ke, yang korang tak paham. Kalau paham tak fokus pulak)

12) Rakan-rakan bloggers yang ingin kamu tag :

– macam semua orang dah buat je, jadik aku dengan baik hatinye tak menge’tag’ orang lain. Noktah.

– tapi nak tag

cikf,

ixora,

buzzy,

mahsyar,

redapples dan

mirhans safni.

. tajuknya

Saya ‘A-Z’

cth:

A – anak pertama dari tujuh orang adik beradik

B – baru keluar penjara

C – c……..

semoga berjaya…

 

 

Periuk Anda Sakit?? Kami Ada Cara…

26 Komen

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

adakah periuk anda berhabuk?

adakah periuk anda telah berkarat?

anda masih sayang periuk anda?

KAMI ADA CARA!!!

ubat periuk

Ubat Periuk cap 2Kmel adalah rahsianya. dari akar-akar kayu yang terpilih dan ubat-ubatan konvensional dan bahan-bahan bertoksik yang masih boleh dimakan, kini periuk anda akan kembali bersinar seperti dulu.

cara-cara penyediaan:

– ambil kuali yang hendak dirawat

– renehkan air hingga mendidih

– masukkan kesemua Ubat Periuk cap 2Kmel

– tunggu selama 2jam

– masukkan ke dalam mangkuk

– hidangkan kepada isteri yang sedang dalam pantang bersalin.

hasilnya:

periuk didapur cantik dan kilat seperti dulu

dan

isteri anda cantik dan ‘kilat’ seperti dulu.

TEMPAHLAH SEKARANG!!

*iklan ini ditaja oleh Persatuan Jagalahbinikamubaikbaik.

Older Entries