Guru Oh Guru..

14 Komen

**************************************

Aku hanya mampu menggelengkan kepala dan mengerutkan dahi apabila keluar di dada akhbar seorang guru di’kroyok’ oleh anak muridnya. teringat dulu masa aku bersekolah, cikgu adalah seorang manusia yang amatlah aku hormati. tak tergamak aku nak melawan apatah lagi memukul. cikgu dulu memang garang. kalau ade buat salah tak panas pipi mungkin pijau dikaki. kapur ditangan kanan rotan ditangan kiri.

-sekadar gambar hiasan-

kini trend dah berubah. guru bagi mereka hanya mesin yang dibayar oleh kerajaan untuk menjadikan mereka sama ada mendapat keputusan tahap gaban atau cipan. budak-budak sekolah sekarang ini sudah hilang rasa hormat pada guru. mane taknye kalau dah tahap belasah mau tak dah tahap memang budak tu ‘bengkek’ je dengan cikgu tu dari dulu.

-sekadar gambar hiasan-

jika dilihat dari dua perspektif, mungkin si murid sudah tidak tahan dengan cara pengajaran yang diterima dari sang guru yang mungkin membosankan dan dengan cara yang begitu autokratik. dan keadaan ini sudah berlarutan begitu lama hingga titik hitam yang sebesar zarah membuku menjadi kebencian yang amat. bagi aku pun cara pembelajaran sebegitu juga amat memenatkan otak dan mengelojakkan emosi. namun begitu dari sudut para pendidik, itu mungkin adalah cara yang paling terbaik baginya untuk mengajar.  mungkin dengan cara itu sahajalah pelajar-pelajarnya akan mendapat keputusan yang terbaik dunia akhirat. murid-murid sekolah kini juga sudah tiada jati diri. mana taknya, di sekolah sudah tiada modul insani. PAFA yang diperkenalkan dulu kini dah macam kayu. apetaknye bila cikgu agama sendiri dah layu, tak abis uji dah buat tak tahu, murid mula hilang rasa malu, mula bertindak melulu, agama dan sivik diketepikan dahulu, akhirnya..lahirlah generasi baru yang dungu, bukan orang lain semuanya Melayu.

dari sudut realiti, sebagai bakal guru aku anggap ini sebagai satu cabaran yang aku rasa aku perlu sisih dari sepanjang hayat aku sebagai seorang yang bergelar guru nanti. memang perit tapi semahunya perlu ditelan dan aku mula tanam dari sekarang untuk aku memulakan sesuatu yang baru. amanah yang besar buat aku. kisah ini akan aku jadikan tauladan. InsyaAllah…

****************************************

Sokonglah Buatan Malaysia

6 Komen

**********************************************

1

**********************************************

Malaysia menang lagi

dulu Nepal sekarang Sierra Leone gigit jari

janganlah mengeji lagi

meh sini aku bagi antologisassi

” Tak akan anak kau berjaya kalau hari-hari kau panggil ‘babi'”

sokonglah mereka ini

aku harap mereka akan menang lagi

ini harapan dari anak Malaysia jati

yang nak lihat bangsanya tak mati

**********************************************

2

Blacforest buat Neno

Kek Lapis buat Wandy

****************************************

ucapan Selamat Hari Lahir

buat Poet dan Neno teman sejati

moga diri diberkati dan murah rezeki.

maaf tiada hadiah kali ini

cuma prank jadi pengganti

balasan dari dulu lagi

moga persahabatan kita kekal abadi.

Amin

**************************************

cermin

12 Komen

***********************

*********************

Liabiliti sossa

11 Komen

*************************************
permasalahan bukanlah satu liabiliti
tetapi satu latihan diri
walaupun penuh melangit kau punya
assignment…kerja…program…kerja…exam…kerja
kerja…kerja…
lalala…
sekarang panda dah tiru kelopak mata aku
dan burung hantu dah tiru tabiat aku
**************************************

Raya, Ops Sikap dan Cacing

11 Komen

*******************************

1

RAYA

Salam kembali.

lega rasanya dapat kembali berblog selepas hampir 2 minggu tidak jenguk ke sini. hmm…kalau nak dibuat kesimpulan raya kali ini mungkin agak memilukan bagi aku. seperti raya-raya yang sudah kami sekeluarga tetap mengambil keputusan untuk membuat kuih tunjuk untuk raya kali ini. macam tahun-tahun yang lepas memang sudah menjadi tradisi bila raya pertama kami sekeluarga akan terbaring kepenatan. mana tidaknya bila sehari sebelum raya orang datang berduyun-duyun ke kedai milik ayah Q membeli persiapan Hari Raya Aidil Fitri (HRAF). tak menang tangan dibuatnya. antara barangan utama yang dicari adalah kelapa. maka kiranya pekerjaan utama aku adalah memarut kelapa. bengkak-bengkak juga tangan dibuatnya. mana taknya kelapa yang sebanyak 500 bijik itu boleh habis dalam satu hari. gila banyak orang Malaysia makan santan, &^$#%@ dibuatnya.

ni la kelapa yang dah jadik arwah diparut Q

*********************************

2

OPS SIKAP

ops sikap – masih tetap rancak berlangsung dengan kemeriahan pesta mengira jumlah kematian akibat kemalangan. mungkin kita perlu perkenalkan satu hari seperti “Hari Maut Se-Malaysia” untuk memperingati dan memberi kesedaran kepada kita betapa ‘bobrok’nya rakyat Malaysia dalam seputar bergelar pemandu dijalanraya. antara yang tertinggi kadar kemalangan di dunia pulak tu. aku ketengahkan isu ini bukan apa. ops sikap yang kejadah tak sudah ni pun telah beri tempias kepada keluarga aku. adik aku yang keempat telah mengalami kecederaan yang separa serius akibat gagal mengawal motorsikal. cuba bayangkan dia patah bahu kiri, tiga gigi hadapan, cedera dikaki, tangan dan kaki. aduh, sakitnya!! dan semua itu berlaku semasa hari raya ke-2. memang macam @$%@^%. dan buat kali pertamanya aku beraya dalam hospital sepanjang raya ke-2 dan ke-3 itu untuk menemaninya.

ops sikap yang kedua – simptom terkejut lepas puasa. kalau raya memang kita tak boleh nak tolaklah dengan bermacam-macam juadah, dengan rendangnye, lemangnye, ketupatnye. tapi bagi yang ade pengakit tu…bepade-padelah makannye. makan memang best. tu yang kita dengar selalu orang banyak pengsan di HRAF sebab banyak makan daging. ayah Q pun tak terlepas. masuk raya ke-3 kene gout la pulak. haru-biru la jugak rumah mase tu. dah la kes adik tak reda lagi.

ops sikap tiga – aku juga tak terlepas. aku di syaki menghidapi ‘CikugunyaApeKejadahNtah’ la pulak. semenjak sebelum raya lagi. sebelum aku dah ramai dah yang kene kat Kolej Canselor ni kira dah macam wabak. yang jadik isu ops sikapnya kalau dah tau dah hampir dekat sepuluh orang yang dah kene ‘BendeAlahCikugunyaApeKejadahNtah’ ni, kenapa la pihak U tak ambil tindakan yang patut. sembur asap nyamuk ke.

~jadi HRAF kali ini tak best~

***********************************

3

CACING

walaupun telah dileteri oleh mak Q, namun Ayah Q tetap tekad nak buat satu projek baru, CACING!!!!!

jadi tanggal HRAF yang ke-7 Q dan ayah Q ke Banting untuk bertemu dengan pembekal. dah takleh nak halang dah. biolah dia dengan projeknya. jadi dalam proses ayah Q nak memulakan projeknya itu, Q pun nak mula belajar sikit-sikit pasal bisnes ’emas hitam’ ni untuk bantu ayah Q kelak (kalau dah memerlukanlah). tengok-tengok macam boleh jalan je bisnes ni. kita tunggu dan lihat dari jauh jelah ape perkembangannya.

I am an Independent Thinker, you think?

2 Komen

the independent thinker

Independent Thinkers are analytical and witty persons. They are normally self-confident and do not let themselves get worked up by conflicts and criticism. They are very much aware of their own strengths and have no doubts about their abilities. People of this personality type are often very successful in their career as they have both competence and purposefulness. Independent Thinkers are excellent strategists; logic, systematics and theoretical considerations are their world. They are eager for knowledge and always endeavour to expand and perfect their knowledge in any area which is interesting for them. Abstract thinking comes naturally to them; scientists and computer specialists are often of this type.

Independent Thinker

Independent Thinkers are specialists in their area. The development of their ideas and visions is important to them; they love being as flexible as possible and, ideally, of being able to work alone because they often find it a strain having to make their complex trains of

thought understandable to other people. Independent Thinkers cannot stand routine. Once they consider an idea to be good it is difficult to make them give it up; they pursue the implementation of that idea obstinately and persistently, also in the face of external opposition.

Independent Thinkers are not the type who easily comes out of his shell. Speaking about their emotional life is also not one of their strong points. Anyway, social relationships are not particularly important to them; they are happy with just a few, close friends who find it easy to share their intellectual world. They find it difficult to establish new ties. In love, they need a lot of space and independence but this does not mean that their partner is not important to them. Independent Thinkers often make a cool and reserved impression on others; but this impression is deceptive: they can hardly bear it if people close to them should reject them. They prefer a harmonious, balanced relationship with a partner who shares their interests and with whom they can realise their visions.

Adjectives which describe your type

introverted, theoretical, logical, planning, rational, independent, intellectual, self-confident, analytical, structured, dogged, witty, resolute, self-critical, visionary, inventive, independent, unsociable, reserved, nonconformist, quiet, visionary, honest, demanding, hardworking

These subjects could interest you

art, jazz, classical music, science fiction, computer, drawing/painting, spiritual matters, meditation, handicraft, writing, strategic games, politics

p/s: kuiz personaliti ni aku curi dari wandai. kalau nak buat jugak pegi la ke sini

Newer Entries