Menang!! Are you sure or not??

10 Komen

i

toot….tott….toot….

Maklumat

dari SHELL

Mlys. Anda

tlh berjaya

memenangi

Caj tunai RM

17.000, Sila

dail No’telipon

Office:0062

8161*******

Penghantar:

Shell Malaysia.

hari ini aku baru terima satu mesej dari anonymous yang menyatakan aku baru sahaja memenangi caj tunai sebanyak rm 17k. berpinar jugak mata bila mula bukak mesej ni. tapi aku tak pasti sama ada ini adalah permainan mereka yang ingin mengambil jalan mudah untuk menjadi kaya. ntah2 bila aku telefon sah2 diorang mintak aku bayar macam2. tak ke naya karang!

lagipun sekarang ni memang tengah populer dengan mesej-mesej ‘jadah haram’ ni. dulu kecoh pasal mesej AF. ingat lagi beberape tahun lepas, my beloved mum ade terime surat yang menyatakan yang mak aku memenangi loteri dalam $30k gitu. siap bagi surat rasmi dari kerajaan Venezuela lagi tu. grand gile. tapi kitorang tak layan. lagi kitorang tak layan lagi banyak pulak yang datang. dari sejauh-jauh alam sampailah yang paling dekat. yang bestnye ade satu syarikat kat sekitar tempat tinggal aku, dia bagitau sempena ulang tahun pembukaan kedai dia, dia nak bagi hadiah kat mak aku, tapi bila pergi sana dia suruh beli barang lain dulu sebelum dapat hadiah tu. cis, bukan ke tu tipu. oh shit. tapi sekarang kami sekeluarga dah tak kisah bende2 tu semua. my beloved mum memang murah rezeki. hari2 berdoa supaya murahkan rezeki kami sekeluarga. dan dengan tak malunya aku akui dia memang seorang menteri kewangan yang cekap, berstrategi dan amanah. tetibe crite pasal mak aku plak. hehehe…(sebenarnya dah lama tak balik rumah, ter’home sick’ pulak sekejap.)

ii

tapi sejak dua menjak ni telefon aku ni memang rajin disinggah oleh spam2 yang macam ‘haram’. mana taknya bila setiap kali masuk mesej antara yang keluar;

mesej 1:

RM0.00 klip video PANAS! aksi gadis hangat&hot terus ke HP anda. ON KLIP ke 3****

mesej 2:

RM0.00. Nak tengok gambar dan video saya yang panas dan hebat?cepatlah tulis ON XX dan hantar ke 2****.

tak ke haru kalau mesej-mesej macam ni terlepas ke HP budak-budak yang masih beringus lagi. tak ke akan menambahkan lagi masalah sosial yang dah sedia tepu ni? ape pulak peranan Kementerian Penerangan mengenai isu ini. kalau boleh aku nak ada pihak yang berkuasa ataupun yang mampu bersuara mengenai hal ini.

bagi korang pulak apa tindakan yang akan korang lakukan?

Bulan Ini Bulan Celupar Sedunia.

8 Komen

setelah aku bermuhasabah diri hari ini, aku dapati bulan ini aku lebih cenderung dalam mengeluarkan kata-kata yang sinis lagi berbaur asam pedas cili padi. mungkin selama ini aku tak perasan tapi aku sedar ramai juga yang terasa dengan kata-kata aku sejak dua menjak ni. mungkin bagi aku kata-kata tu satu gurauan sebab karekter aku memang seorang yang kelakar. tapi entah kenape mulut aku ni makin lame makin suke meleser orang.

tapi aku tak dapat nafikan kelezeran mulut sebenarnya berkadar langsung dengan tahap emosi kita( wah, masuk ekonomi plak).

jadi dengan mandat yang diberikan kepada saya

oleh barisan sel-sel darah putihku

dengan ini diistiharkan bulan Julai ini sebagai

BULAN MULUT CELUPAR SEDUNIA


p/s: sebenarnya banyak aku nak ceritakan tapi terpaksa di delete dalam proses menaip atas dasar sensitiviti beberape pihak lebih2 lagi sekarang ni kecoh dengan pelbagai isu.

Periuk Anda Sakit?? Kami Ada Cara…

26 Komen

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

adakah periuk anda berhabuk?

adakah periuk anda telah berkarat?

anda masih sayang periuk anda?

KAMI ADA CARA!!!

ubat periuk

Ubat Periuk cap 2Kmel adalah rahsianya. dari akar-akar kayu yang terpilih dan ubat-ubatan konvensional dan bahan-bahan bertoksik yang masih boleh dimakan, kini periuk anda akan kembali bersinar seperti dulu.

cara-cara penyediaan:

– ambil kuali yang hendak dirawat

– renehkan air hingga mendidih

– masukkan kesemua Ubat Periuk cap 2Kmel

– tunggu selama 2jam

– masukkan ke dalam mangkuk

– hidangkan kepada isteri yang sedang dalam pantang bersalin.

hasilnya:

periuk didapur cantik dan kilat seperti dulu

dan

isteri anda cantik dan ‘kilat’ seperti dulu.

TEMPAHLAH SEKARANG!!

*iklan ini ditaja oleh Persatuan Jagalahbinikamubaikbaik.

CM…malam ini aku kelu

10 Komen

i

malam tadi (semalam) aku dan rakan mewakili pelajar BP(PBMP) dan Grupemuisi UPM bertandang ke Pasar Seni(Central Market) atas undangan pensyarah aku untuk membuat persembahan yang tak lain untuk memeriahkan lagi Majlis Baca Puisi Kuala Lumpur 08.

klik sini untuk lihat yang lain

siapa yang tak rasa bangga bila dapat membuat persembahan di hadapan sasterawan negara, A. Samad Said dan juga penggiat-penggiat seni terkemuka yang lain. namun semuanya berakhir hampa apabila persembahan kami terpaksa dibatalkan atas alasan untuk memberi laluan kepada pelajar yang lebih senior untuk membuat persembahan. dan semua drama ini berlaku hanya beberapa jam sebelum majlis bermula. hati kami bertambah luluh apabila alasan yang diberikan adalah kerana kami masih punya peluang untuk melakukan persembahan lagi jika (JIKA) majlis seperti ini diadakan lagi tahun-tahun mendatang. ya mungkin salah kami kerana tidak memberitahu apa persembahan yang akan kami lakukan atas sebab-sebab ingin memberi kejutan tapi apa salahnya beri kami peluang untuk turut serta setelah jenuh kami membuat latihan.

lalu kami beransur dari majlis…

hampa.

ii

kemudian kami ke CM..

ini adalah kali kedua bagi aku ke Central Market jika dibandingkan dengan redapples yang baru kali pertama menjejakkan kaki.

klik sini untuk lihat selebihnya

dalam aku tawaf CM tetiba aku terpandang akan satu potret yang masih lagi dalam pembikinan. ayunya…siapalah yang empunya badan. moga sentiasa bahagia hendaknya.

klik sini untuk Gambar selanjutnya

klik sini untuk gambar selanjutnya

aku terkesima, banyak perubahan yang berlaku!! banyak kedai2 baru ditambah. mungkin bagi kau ini lucu tapi itulah yang aku rasa sebagai budak kampung. selama ini aku hanya lalu je depan CM untuk ke Pudu.

banyak juga hasil seni yang terjual sampai kelabu juga mata nak memilih dan kata putus; tak membeli. hahaha…

lalu kami beransur pulang…

noktah.

MENGENANG LAGENDAMU,

DI JENDELA WAKTU.

(buat warga kota ini yang memulakan segalanya)

Karya Zulfazlan Jumrah

Aku ketika itu seorang anak kampung

Yang bersabunkan lumpur dan becak

Hanya mendengar namamu tegak terpacak

Setinggi menara harapan diorak

Serendah titian melupus segala hasad dan riak

Segala kemasyuranmu sekampung disorak

Dedalu menghina jawabmu bernuansa tempelak

Hari ini aku mendakapmu

Di Central Market ku benam kaus jejakku

Melewati cabang sungai deritamu

Sebelum mendongak tinggi ke tugu gangsamu

Lalu menyusuri dataran bendang segar menghijau

Sebelum bersandar pada pancangan tiang jati dirimu.

Antara Blur, Bengang Dan Bengong.

6 Komen

assalamualaikum dan salam sejahtera………………………………………………………………………………………………….

BLUR

untuk pertama kalinya aku rasa aku blurrrrrr sangat sem ni. baru je janji nak buat yang terbaik untuk semester ni (rujuk entry sebelum ini) tapi aku rase macam ada satu batu besar kat dalam kepala aku yang menghalang aku untuk berfikir dan terus berfikir. mungkin kepala aku dah tepu sangat dengan program dan amanah yang perlu aku buat atau mungkin kerana kuliah aku yang terlammmpauuu berat assignmentnya bagi aku. mana taknya sem ni aku di tugaskan untuk menyelidik bahasa2 minoriti yang ada di Malaysia. siapa? orang asli, bumiputera, baba dan nyonya, dll dan lain2 assignment yang aku rase berat untuk aku buat berseorangan. lagi2 aku tak paham dengan lecture sorang pensyarah ni. saja cari nahas. baru masuk kuliah dah tak paham ape2.

BENGANG

yang buat aku bengang bila kebaikan dan sifat aku yang suka tolong orang disalahgunakan. nak minta tolong tak salah aku memang suka tolong dan bantu sapa2 yang memerlukan tapi bukan minta aku selesaikan semua masalah dengan bagi masalah. ‘tak perlu tuding sapa sendiri mau terasa’.

tapi jangan risau, aku ni jenis tak pandai marah2. ntah, terikut-ikut sifat mak aku yang berdarah rendah. tapi jangan sangka air yang tenang buayanya pondan. hahaha(sempat lagi ketawa dalam marah ni).

BENGONG

aku rase sekarang ni aku seperti ‘air yang mengalir’ ataupun ‘ Let it be’. aku sekarang ni macam ikut je arus yang membawa aku. kalau kekiri, ke kirilah aku. kalau ke kanan, ke kananlah aku. macam tak ada arah tuju. mungkin aku perlu muhasabah diri. hmm…

wassalam…

Hari Baru, Semangat Baru, Orang Baru??

8 Komen

assalamualaikum dan salam sejahtera…

i

wah agak lama juga aku cuti dari mem’blogging’. sebelum tu belum terlambat untuk aku katakan selamat berjaya kepada pelajar-pelajar baru yang berjaya menempatkan diri menjadi salah satu warga universiti. setelah penat aku merekruit pelajar-pelajar baru yang mendaftar di kolej aku, aku ambil keputusan untuk berehat beberapa hari untuk mengumpul daya. memang amat memenatkan ketika minggu orientasi pabila para fasilitator terpaksa bersengkang mata untuk menjayakan minggu orientasi ini malah para fasi pula yang lebih bersemangat dari pelajar baru. hahaha…korang ingat dah lepas dah. nanti dulu lepas ni ada orientasi kolej dan blog pulak. hahaha.

ii

hari isnin yang lepas hari pertama bilik kuliah dibuka. macam-macam kerenah dan telatah yang dapat aku tengok tentang pelajar baru. ade yang bawak peta nak cari bilik kuliah, ada yang bawa buku jadual bas untuk menaiki pengangkutan utama universiti itu dan berbagai gelagat lagi. yang paling aku tak tahan apabila ada satu student foreigner baru tanye mane perpustakaan kat budak baru jugak. terkulat-kulat budak tu nak menjawab. hahaha.

berbalik semula tentang aku. sem ini aku dah tanam satu azam baru iaitu nak naikkan cgpa aku yang dahpecah rekod buat kali pertama. sedap-sedap dari sem satu maintain naik tetiba boleh jatuh satu anak tangga pulak. “ini tak boleh jadik, macam mane cite2 aku nak dapatkan Anugerah Naib Nanselor yang vouge tu”. jadi untuk sem ni aku nak buat perancangan dengan baik. doakan aku berjaya ye. lagipun

iii

sem ni aku rase aku makin slim (hahaha yang ni jangan komen). mungkin kerana terpaksa bersenam seni tiap-tiap hari semasa minggu orientasi atau sekarang ni aku dah mula aktif balik nak bersukan. tapi harap2 maintain janganla naik lagi. naik jenuh aku nak diet nanti karang. hahaha.

p/s: Syam jom main bola(suara garau). hahaha…