Pemilihan Peneraju Tampuk Legasi Penderitaan

Tinggalkan komen

Buat pertama kali dan rasminya Jemaah Mantan Penghulu Bac. Pend. (PBMP) sebulat suara memperkenalkan sistem pemilihan penghulu baru bagi semester akan datang secara e-undi yang bagi aku telus lagi meletup gitu. sistem pemilihan secara e-undi ini bertujuan untuk memilih bakal penghulu untuk sem 5 kita tanpa ada rasa tidak puas hati (kalau ada yang tak puas hati “APAHAL TAK UNDI”)

Kalau nak ikut pengalaman aku sepanjang memegang jawatan ini, aku mula sedar akan pentingnya menjaga nilai persahabatan dan mengekalkannya. cabaran yang ditemuh juga bukan calang-calang. tapi aku nak ucapkan beribu-ribu lemon terima kasih kepada semua terutamanya kepada exco tertinggi yang banyak bantu aku (tanpa korang sapelah aku). JASEMU TOTAP DEN KONANG EH…

menurut Redaples (Mantan penghulu pertama), “Jadi Penghulu Semesta yang pertama memang mencabar sebab kami semua masih belum mengenali dan memahami antara satu sama lain. Perpaduan dan ikatan persaudaraan menjadi agenda utama walaupun agak mustahil untuk direalisasikan. Namun menjadi Penghulu Semester memang pengalaman yang hebat dalam mengasah bakat kita sebagai mahasiswa dan anda hanya akan tahu bila anda merasainya”. “Cubalah sekarang!!!” katanya ketika cuba mengubah topik.

Setelah hampir genap setahun aku memegang jawatan penghulu sem merangkap pemegang amanah dan amarah, kini tiba masanya aku melepaskan ‘cokmar kebesaran’ kepada sahabat yang lain. “kalau nak ikutkan hati memang aku tak terima jawatan ni”. kata-kata inilah yang aku lafazkan semasa mula-mula aku dilantik. namun atas rasa tanggungjawab dan sayang akan rakan-rakan yang lain aku terima dengan hati terbuka. namun kini rasa sedih makin tiba, bagai melepaskan harta berada dan aku harap pewarin LEGASI PENDERITAAN ini akan dapat menaikkan lagi nama kos kita…..tidak,tidak.tidak…….batch kita di mata dunia khususnya dan kosmos amnya (hahaha…).

UNDIAN BOLEH DILAKUKAN DI
ATAUhttp://akuwandypoet.blogspot.com
Advertisements

Calon Pilihan Raya Umum Semester (PRUS 3)

4 Komen

PENYAMBUNG LEGASI PENDERITAAN

calon-prus-3.png

Akhirnya Persidangan Jemaah Mantan Penghulu Semester telah memutuskan untuk menyenaraikan 7 calon yang akan bertanding dalam PRUS 3 kali ini. Perebutan kerusi panas bagi jawatan Penghulu Semester menyebabkan Exco Kebajikan dan Keselamatan PBMP Sem 4 perlu berjaga-jaga. Diingatkan juga kepada calon yang tersenarai (seperti dalam gambar) tidak menggunakan tektik kotor seperti menyimbah asid ke muka lawan, mengunci lawan di dalam tandas, menggunakan julap dalam makanan, menyebarkan propaganda hasutan yang melanggar Akta Hasutan mahupun membeli undi (rasuah) dari pengundi kerana anda dibenarkan untuk mengundi diri sendiri sebanyak mana yang anda mahukan.

Siapakah Calon PRUS kali ni?? Untuk pengetahuan semua, tahun ini PRUS 3 menyaksikan perebutan dan persaingan 7 penjuru berlaku sebab ada 7 calon yang ingin merebut kerusi Penghulu Semester. Berikut merupakan gambaran sedikit sebanyak tentang calon PRUS 3 kali ini. Kepada mereka yang sudah mengenali tahap kepimpinan calon, anda boleh terus mengundi. Hanya klik (di sini). Ruangan mengundi ada disisipkan di bahagian sisi blog saudara Poet ni merangkap Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya Umum Semester (SPRUS). Jika anda belum mengenali calon, berikut merupakan sedikit sebanyak gambaran tentang keupayaan dan kebolehan istimewa yang dimiliki oleh calon yang bertanding :

 

Asrul Othman atau lebih popular dengan gelaran Dondey merupakan anak jati Kelantan yang gila-gila sifatnya. Aktif dalam bidang sukan dengan mewakili Kolej dan Universiti dalam beberapa acara sukan MASUM dan sentiasa sahaja diberikan tugas sebagai AJK Sukan dan Aktiviti dalam program yang kami anjurkan. Untuk semester ini, beliau memegang jawatan sebagai Exco Aktiviti yang perlu mengatur aktiviti-aktiviti di luar waktu kuliah untuk kami. Beliau juga hebat menyanyi, berpantun, berdikir barat dan yang paling penting boleh bertutur dalam bahasa siam.

Zulfazlan Jumrah, juga merupakan calon penghulu kelahiran Kulai Johor. Keupayaan beliau untuk menghasilkan karya sastera dengan baik menyebabkan beliau digelar sasterawan program kami dan beliau pernah menghasilkan beberapa buah cerpen dan sajak yang dipaparkan dalam akhbar dan sedang bergiat aktif dalam menyiapkan novelnya. (Novel pertamanya aku tak pasti dah terbit atau belum). Zulfazlan seorang yang low profile tapi antara calon yang berpotensi memegang portfolio Penghulu ini.

Mohd Irham Mohamed Rasif, merupakan calon penghulu yang seterusnya. Anak kelahiran Kulai Johor yang dikatakan menumpang populariti Mawi ini mempunyai bakat kepimpinan yang tidak boleh disangkal lagi.Antara jawatan dan kejayaan yang beliau kecapi ialah menjadi pengacara dalam majlis dan program utama kolej, Pengarah dalam penganjuran Program Kenduri Puisi 2007, Timbalan Pengarah Fiesta Warisan Pantun Tiga Penjuru (Firu’s) Interkolej dan Pendebat Terbaik Final Minggu Intelek Canselor 2007/2007. Beliau merupakan calon pilihan PRUS 3 ini kerana sangat berdedikasi dengan tugasan dan tanggungjawabnya.

Mohd Khaidir Abd Wahab merupakan calon penghulu dari Perak. Walaupun ketingiannya tidak seberapa, tetapi ketingian komitmen yang diberikan amat membanggakan. Pernah mewakili universiti dalam Pertandingan Debat Kemerdekaan 2006 namun kini aktif dalam menggerakkan Kelab Rakan Siswa. Beliau mempunyai suara yang agak komersial dan sangat mementingkan penampilan dan kebersihan. Dedikasi dalam menyiapkan tugasan hingga sentiasa menjadi pilihan untuk dijadikan rakan sekumpulan tugasan. Beliau antara calon pilihan kerana komitmen dan kreadibiliti beliau menjalankan tugas yang diagihkan.

Seterusnya ialah Mohd Hasrul Selamat. Wakil calon penghulu berdarah jawa ini merupakan seorang pelajar yang low profile tapi berbakat dalam bidang kepimpinan. Sarat dengan komitmen terhadap program dan perancangan aktiviti. Walaupun tidak pernah memegang jawatan tinggi dalam program anjuran kolej dan kelab, namun beliau tenaga beliau sangat diperlukan sebagai AJK Peralatan, Logistik, Makanan, Persembahan dan sebagainya kerana beliau sangat berversatil yang mampu melakukan apa sahaja tugas yang diberikan.

Calon seterusnya ialah Mohd Zaim Sulaiman. Pelajar yang paling berusia (ex-diploma) merangkap ustaz dan abang kepada kami semua. Beliau merupakan salah seorang pelajar yang sangat mementingkan perpaduan dan beliau uga merupakan wakil tunggal lelaki yang mengambil Pendidikan Islam sebagai mata pelajaran tumpuan keduanya. Memandangkan beliau bekas lepasan diploma maka tidak hairanlah jika berpengalaman luas dalam kehidupan di universiti. Pernah menjadi Pengarah untuk majlis berbuka puasa semester 4 yang lepas dan sangat berkreadibiliti dalam bidang ICT (menguruskan unit IT di Kolej Keenam).

Muhamad Husni Abdullah, atau lebih dikenali dengan gelaran manja “Apam” juga merupakan calon yang berkaliber dari Kota Sarang Semut, Kedah. Sentiasa diamanahkan untuk memikul tanggungjawab sebagai bendahari program di samping mempunyai bakat dalam bidang seni suara sebagai penyanyi nasyid dan bilal di surau kolej. Beliau juga pernah mendeklamasikan puisi di hadapan pemuisi-pemuisi antarabangsa tahun lepas. Walaupun beliau seorang yang comel, tapi beliau sangat memberi komitmen terhadap apa jua tugas yang diberikan juga sangat hebat bersilat.

Itulah dia calon Penghulu Semester yang bertanding dalam PRUS 3 bagi merebut kerusi PS (Penghulu Semester) penggal yang akan datang. Undian ini dibuka kepada sesiapa sahaja yang sudi mengundi, tanpa mengira siapa anda, apa program pengajian anda, berapa umur anda dan di mana anda menetap. Anda juga tidak perlu mendaftar dengan SPR dan tidak perlu mengambil cuti. Anda boleh mengundi sebanyak mana yang anda suka dan yang pasti undilah dengan bijak. Ingatlah, nasib kami di tangan anda…

UNDIAN BOLEH DILAKUKAN DI ALAMAT INI :

www.akuwandypoet.blogspot

atau

www.manasiqama.blogspot

 

                                                                                                                          Sumber: Redapples

Setelah Semua Habis Kau Belasah!!!

1 Komen

……………………………………………………………………………………………………………

setelah habis anak ikan kau ‘belasah’
hari ini udang kecil pula ku jadikan juadah
untuk kau si kaki ratah.
ikhlas dariku yang ‘penny’nya makin ‘parah’

………………………………………………………………………………………………………………

Namakan Ikan Aneh Ini..

10 Komen

Baru-baru ni aku baru saja membeli sebuah akuarium kecil untuk menyerikan lagi bilik aku yang selama ini berserabut mata memandang. Mulanya aku bercadang hanya untuk membeli ikan-ikan perhiasan kecil sahaja. Tapi bila dah tiba kat kedai haiwan peliharaan tu mata aku jadi kelabu sebab tak tau mana satu aku nak beli. Macam-macam jenis ‘ikang’ ada kat kedai tu. Ada yang warna putih, kuning, biru…macam-macam la lagi sampai rasa nak beli semuanya. Kalau nak ikut tred, kat kolej aku sekarang ni tengah popular dengan ikan kelisanya, tapi aku dah ada pengalaman dalam membela ikan kelisa jadi aku cuba untuk membuat sesuatu yang lain dari yang lain. Aku rasa kali ni aku nak cari ikan yang ‘exotic’ sikit. Dalam dok belek-belek (adalah dalam satu jam mencari yang sesuai), akhirnya aku buat keputusan pilih ikan leper-leper, kurus-kurus, pelik-pelik, aneh-aneh gitu.
Ikan yang aku pilih tu namanya Ikan Belida atau dalam bahasa saintifiknya Notopetrus chitala H.B.Kalau di kawasan utara dan timur semenanjung ikan ni dikenali sebagai Ikan Selat.Menurut masyarakat Sumatera Selatan pula, ertinya makhluk yang pandai berdiplomasi (be = punya, lida = lidah, pandai bersilat lidah).
Yang buat aku tertarik dengan ikan ni, walaupun tak ‘hensem’ tapi aku suka tengok bintik-bintik hitam yang ada kat badan dia. ikan ni dikatakan ‘nokturnal predator’ jugak la macam ikan air tawar lain sebab aktif waktu malam. Mana taknya waktu siang tunjuk ‘alim’ je tapi bila aku masuk tido je mule la dia keluar tanduk. Setiap kali aku bangun pagi je mesti ada ikan-ikan kecik yang hilang dibelasahnya. Dah tu memilih pulak, nak makan ikan yang cantik dan mahal je. Ikan yang murah dan memang aku nak buat dia punya makanan tak disentuhnya. tapi takpe, ikan ni la yang menarikkan seri bilik aku.
Tapi sekarang aku ada masalah dalam nak memberi nama kat ikan ‘gothik’ aku ni. kalau dapat korang cadangkanlah nama-nama yang kiut-kiut gitu(jangan kiut sangat nanti tergugat kelakian aku). setakat ni aku cume panggil dia ‘Si Bongkok’ sebab rupa dia macam notradame dan sebab dia dah ‘belasah’ ikan-ikan kecik aku yang lain. tak ade semangat kejiranan langsung. hahaha…

Q: Memang la best menjaganye tapi nak tukar air dia selalu yang payah. Kalau lekat nama yang korang bagi tu “gua respek gilerla dengan lu”.

How to Cheat on a Test

4 Komen

30102007.jpg

Pagi tadi aku baru selesai menduduki ujian Falsafah Pendidikan yang memerlukan aku memerah otak tahap dewa. Namun bukan soalan atau jawapan ujian yang hendak aku kongsikan, tapi satu trick yang aku dapat daripada rakan ‘orang jepang’ lama yang nak aku kongsikan. bukan aku nak suruh korang semua meniru tapi sebagai panduan, penambah ilmu @ perkongsian ideal gitu. ni dia cara-cara membuat kuih ‘menipu dalam ujian’:

“Cheating is not advisable. First, it’s obviously against the rules, and second, you don’t end up learning anything. But if you’ve decided you just have to cheat, these are some ways that could work. Use them at your own risk.

Steps

Get one of your friends who has the class before you to tell you the answers. Write them down on a Post-it note and stick it to the bill of your cap. Simply look down during the test to view the answers. (This is only if hats are allowed in your school.) However, if the post-it note falls off, you’re in big trouble. If your friend doesn’t remember the answers, ask them what the hardest question was and what sort of things you need to study.

Get a see-through plastic file that you use every day to hold homework in, and stick your main notes in the front pocket. When the teacher is walking around to check if they have notes, simply put a pencilcase on top of it to hide any incriminating evidence. When teacher’s back is turned, move the pencilcase as you pretend to look for a pencil.

Lean over to the person next to you and look at their answers. (Note: This is not recommended if your teacher administers separate versions for the test.)

Bribe the person next to you for answers. Money, food, homework help, and future cheating benefits work well.

Use a mechanical pencil with a black grip (No.2 lead, of course) on the test. Before your test, obtain the answers from somebody smart who has already taken it. Write the answers on your pencil’s grip in pen so you can’t see it. You’d be able to see it during the test by tilting it toward the light. This works well for multiple-choice Scantron tests.

Use your phone’s text message feature for the answers.

Archive cheat sheets onto your graphing calculator.

Input text file notes in your iPod.

Write the answers on the palm of your writing hand. Be sure to write small and in a color that doesn’t stand out.

A good alternative to writing on the palm of your hand, which some teachers may check, is to write on the sides of your fingers. It’s very easy to check the answers inconspiciously as well as you can simply stretch out your hands as if you have a cramp from your pen.

Another way to put information onto your hand is to write other things around it. Scrawl homework assignments for other classes and other notes very obviously on the back of your hand and in between write the information you want for the test.

If you are allowed binder paper for scratch work, wrtie the question that you need on it and “accidentaly” let it fall to the ground. Then have your friend next to you pick it up and write in the answer, and then he also “accidentaly” lets it fall. You now pick it up and voila, there is the answer!

Write the answers on the inside of the paper that wraps marketed water bottles such as Dasani or Evian.

If you have to memorize a long list of things (such as state capitals, etc) then simply write the answers on the bottom or side of your shoe. You seem like you’re looking at the ground while thinking, while really you’re reading the answers!

When the answer choices for a multiple choice question are a,b,c, or d always write “c”, but only if you are going to grade them in class. Every (small)letter can be made out of “c”. Tell your cheating partner about it, if you have one. Then exchange papers with them.

The Water Bottle “Memorization” Technique- This only works if you are allowed to bring a water bottle to class. Rip off the paper from your water bottle. Write the answers, list of words, ect. on the back and glue-stick the paper back on the water bottle. During the test look through the bottle and get the answers.

When the test time is over, you either have to give the test to the teacher or they will come and get it from you. Either way, there is going to be a lot of movement with all the teachers and students. When this happens, simply stand up and walk with the rest of the kids, keeping your test. You can go home, read the questions and answer them using the Internet and text books. Write the answers down. When the teachers think they have lost the test and let you retake it you should ace it (or you could try to slip it on their desk the next day).

Tips

When using electronic devices such as cell phones or iPods, be sure to keep it well-hidden from the teacher’s view. Have a jacket on your lap and access your device from underneath the folds.

Always keep a sharp eye out for teachers or potential snitches.

Only cheat when you have to.

If you think a teacher is suspecting you, act like you’re just staring into space.

Don’t automatically write the answer down if your looking at your hand, cap, another persons test, etc. or the teacher will see that your copying down answers from somewhere.

While your head can be tilted towards your paper, your eye can wander to other places mentioned above. This is virtually undetectable to the teacher

Do not keep looking at the teacher. He/she will get wary from this suspicious behavior.

You should not use a method that involves writing on skin if you are prone to sweating under pressure/during a test as the ink will run off and all your hard work would have been for nothing.

Try and make it believable. If you have been doing poorly in the class, don’t give yourself an A+ just maybe a B-.

Warnings

Although the risks of cheating seem low nowadays, if you get caught, the consequences are still dire. Be sure you know what you’re doing and are prepared to face the consequences should you get caught.

Read your school’s cheating policy to determine if the risk is actually worth it. You may end up in Summer School retaking the same class

Amaran: korang jangan guna pulak, ‘gentle’ bende ni dah basi dah bagi penjaga peperiksaan.

Q: jangan korang risau, aku tak pernah praktikkan pun benda jadah ni dalam dewan peperiksaan.pensyarah tak tau tapi yang kat ‘Atas’ tau. (mintak maaf sebab tak sempat translate)

Jangan Main-Main…

Tinggalkan komen

jgn-main2.jpg

Q: Kena dapat pasti tak tergadai maruah bangsa nanti…

Hijau Bumi Tuhan

Tinggalkan komen

indah-bumi-tuhan.jpg

Older Entries